سافت استارتر (soft starter) همانطور که از نام آن پیداست به معنی راه‌اندازی نرم است و با وصل کردن این دستگاه  به الکتروموتور، می‌توان آن را به صورت نرم راه اندازی کرد. سافت‌استارتر دستگاهی از موتورهای الکتریکی AC است که برای کاهش موقت بار و گشتاور در پیشرانه و همچنین به منظور افزایش جریان الکتریکی موتور در هنگام راه‌اندازی استفاده می‌شود. این دستگاه باعث کاهش استرس مکانیکی روی موتور می‌شود و همچنین طول عمر سیستم را افزایش می دهد.
این دستگاه می‌تواند از اجزای مکانیکی یا الکتریکی یا ترکیبی از هر دو تشکیل شود. سافت‌استارترهای مکانیکی شامل بندها و چندین نوع اتصال با استفاده از سیال، نیروهای مغناطیسی یا گلوله فولادی برای انتقال گشتاور -مشابه سایر اشکال محدودکننده گشتاور- است. سافت‌استارتر الکتریکی می‌تواند هر سیستم کنترلی باشد که با کاهش موقتی ولتاژ یا میزان جریان، گشتاور را کاهش دهد. 
سافت استارتر موتور القایی AC را قادر می‌سازد تا کمتر سرعت بگیرد و در نتیجه جریان کمتری نسبت به استارت موتور سنتی ترسیم شود. به دلیل کاهش ولتاژ، گشتاور نیز کاهش می‌یابد و در نتیجه شروع نرم یا آسان انجام می‌شود. سافت استارترها در انواع موتورهای AC و DC استفاده می‌شود.
سافت استارترها به طور معمول ترکیبی از یک کنترلر و محافظ اضافه بار هستند.

  • کنترلر: جریان الکتریکی ورودی به موتور را خاموش و روشن می‌کند. به عنوان نمونه، کنتاکتور یک کنترلر است که توسط یک آهن‌ربای الکتریکی کنترل می‌شود.

  • محافظ اضافه بار: از جمله تجهیزات الکتریکی است که طراحی شده‌است تا امنیت موتورها را زمانی که در معرض اضافه بار قرار می‌گیرند، تامین کنند. این نوع  رله ها برای محافظت در برابر جریانِ بیش از حد -که باعث گرم شدن موتور می‌شود- استفاده می‌شوند.

سافت استارتر چیست؟​​​​​​​

مزایای سافت استارتر

سافت استارترها برای موتورهای دارای فشار بالا برای ویژگی‌های مفید زیر استفاده می‌شوند:

  • شروع صاف کنترل گشتاور به‌منظور سرعت بخشیدن تدریجی درایو سیستم و در نتیجه جلوگیری از لرزها و طولانی شدن عمر قطعات مکانیکی.

  • کاهش در شروع جریان برای دستیابی به شکست و جلوگیری از ضعف مکانیکی، الکتریکی، حرارتی تجهیزات الکتریکی مانند موتور، کابل، ترانسفورماتور و دنده سوئیچ جریان در حین شتاب.

  • تقویت کار شروع موتور با کاهش دما در سیم پیچ استاتور و ترانسفورماتور.

  • نسخه ریزپردازنده سافت استارترها دارای یک پاسخ نرم کنترل شده با سرعت کامل است که باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. این ویژگی به دلیل تمایل به مشخص شدن بیش از حد توان موتور، این مزایا را برای اکثر تاسیسات و نه تنها برای مواردی که بار متغیر است، دارد.

  • بهبود دهنده ضریب توان به عنوان یک ناظر خودکار. هنگامی که موتور کمتر از بار کامل کار می‌کند، مؤلفه واکنش گرایشی جریان که توسط موتور کشیده شده است به دلیل مغناطیس‌زدایی و تلفات مرتبط با آن به طور غیرضروری بالا است. از این رو با مؤلفه جریان متناسب با بار، تلفات وابسته به ولتاژ به حداقل می‌رسد و در نتیجه ضریب توان به طور همزمان بهبود می‌یابد.

کاربرد سافت استارتر
سافت استارتر را می‌توان با توجه به نیازهای برنامه فردی تنظیم کرد. برخی از سافت استارترها دارای یک فرایند "یادگیری" هستند تا به طور خودکار تنظیمات درایو را با ویژگی‌های موتور تطبیق دهند. در کاربردهای پمپ، یک شروع نرم می‌تواند از افزایش فشار جلوگیری کند. در همه سیستم‌ها، یک شروع نرم جریان ورودی را محدود می‌کند و در نتیجه ثبات منبع تغذیه را بهبود می‌بخشد و افت ولتاژ گذرا که ممکن است بر سایر بارها تأثیر بگذارد را کاهش دهد. از جمله مهمترین کاربردهای سافت استارتر عبارت است از:

  • کنترل حرارت موتور

  • محافظت از اضافه بار سیستم توزیع برق

  • جلوگیری از ساییدگی و پارگی غیرضروری وسایل با کاهش گشتاور شروع ​​​​​​​

انواع سافت استارتر
به طور کلی پنج نوع اصلی سافت استارتر وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها پرداخته می شود:

​​​​​1.مقاومت اولیه:
این واحد ساده از نخستین سافت استارترهایی است که به بهره‌برداری رسیده است. شکل زیر نشان می‌دهد که مقاومت برای هر یک از سه فاز جریان وجود دارد. با شروع موتور، مقاومت ها در برابر جریان فعلی و در نتیجه افت ولتاژ، مقاومت می‌کنند. تقریباً 70٪ ولتاژ خط در هنگام راه‌اندازی به پایانه‌های موتور ارسال می‌شود. یک تایمر مجموعه‌ای از اتصالات را -پس از شتاب موتور به یک نقطه از پیش تعیین شده- مسدود می‌کند. این کار مقاومت‌ها را از مدار دور می‌کند و اجازه می‌دهد تا نیرو به طور کامل از طریق موتور وارد شود.

2.ترانسفورماتور خودکار:

شروع ترانسفورماتور خودکار یکی از موثرترین روش‌های شروع نرم است. این نوع از مقاومت اولیه ترسیم می‌شود که جریان شروع از خط باید به حداقل برسد اما حداکثر گشتاور شروع در هر آمپر خط لازم است. در این نوع به جای استفاده از مقاومت، از شیرهای روی سیم‌پیچ ترانسفورماتور برای کنترل ورودی انرژی به موتور استفاده می‌کند. شیرها معمولاً به گونه‌ای تنظیم می‌شوند که به ترتیب 80٪، 65٪ و 50٪ ولتاژ خط را تأمین می‌کنند.

این شیرها قابلیت انعطاف پذیری داخلی را فراهم می‌کنند. فعال کردن هر یک از سه شیر روی سیم‌پیچ‌ها، مقادیر مختلف جریان را برای موتور تأمین می کند. در شکل زیر موتور از طریق سه شیر ولتاژ دریافت می‌کند. این نوع سافت استارتر می‌تواند در حالی که ولتاژ کم است ، جریان بیشتری را نسبت به دیگر سافت استارترها به موتور ارائه دهد. ترانسفورماتور جریان را بالا می برد و باعث می شود در هنگام راه اندازی، بیشتر از ورودی جریان خط باشد.

3. سیم‌پیچ چندبخشی:
روش سیم پیچ بخشی نیاز به تقسیم سیم‌پیچ موتور به دو یا چند مجموعه جداگانه دارد. مجموعه‌های با سیم‌پیچ یکسان، برای کار موازی در نظر گرفته شده‌اند. در هنگام راه‌اندازی، نیرو فقط به یک مجموعه سیم پیچ اعمال می‌شود. با سرعت بخشیدن به موتور، نیرو در حالت تنظیم سیم پیچ دیگر برای کار در حالت عادی اعمال می‌شود. هنگامی که سیم‌پیچ‌ها به این روش نیرو می‌گیرند، جریان کاهش یافته و گشتاور شروع کاهش می‌یابد. بیشتر موتورهای ولتاژ دوگانه (230 ولت / 460 ولت) با استارتر سیم پیچ قسمت 230 ولت سازگار هستند.

پرفروش ترین سافت استارترها

5.حالت جامد:
جدیدترین روش شروع نرم، نوع حالت جامد است. این سافت استارتر قطعات مکانیکی را با اجزای الکتریکی جایگزین می‌کند. نکته مهم ، یکسوساز کنترل کننده سیلیکون یا SCR است. در هنگام شتاب موتور ، این دستگاه ولتاژ موتور، جریان و گشتاور را کنترل می‌کند. SCR توانایی تغییر سریع جریان‌های سنگین را دارد. این کار به سافت استارتر اجازه می‌دهد تا شتاب پایدار صاف -نرمترین نرم افزار از هر یک از روش های شروع نرم- را داشته باشد.

انتخاب یک سافت استارتر
سافت استارترها دارای خواصی هستند که بیشتر مناسب برنامه‌های خاص هستند. برای انتخاب مناسب، لازم است موارد زیر در نظر گرفته شود:

  • آمپر بار کامل موتور، جریان روتور قفل شده، رتبه HP، منحنی گشتاور/ سرعت موتور در صورت وجود.

  • الزامات شروع و متوقف شدن- زمان طولانی‌تر شروع و توقف اجرای نرم‌تر را فراهم می‌آورد.

  • الزامات گشتاور ماشین آلات رانده‌شده و بی تحرکی بار.

  • تعداد شروع‌های مورد نیاز در هر ساعت - اگر تعداد شروع بیش از حد زیاد باشد، اتلاف حرارت می تواند باعث ایجاد مشكل شود.

  • الزامات محافظت در برابر اضافه بار

  • محدوده خدمات برق (ولتاژ خط)

  • نوع محفظه

Wye-Delta .4:
Wye-Delta همانطور که از نام آن مشخص است مستلزم تعویض سیم پیچ موتور از یک اتصال (wye) به دیگری (دلتا) است. جابجایی موتور از wye به delta با استفاده از روش انتقال باز اجازه می‌دهد تا قبل از اتصال مجدد دلتا، به طور کامل از منبع تغذیه جدا شود. سوئیچینگ انتقال بسته، اتصال موتور را به منبع خود در طی چرخه اتصال وصل می‌کند. این اتصال باعث می شود ولتاژ خط برای سیم پیچ بزرگتر اعمال شود و جریان خط را کاهش دهد. این امر 33٪ گشتاور شروع طبیعی و 58٪ ولتاژ شروع طبیعی را فراهم می کند. شکل زیر تنظیمات سیم‌پیچ را هنگام اتصال به آنها نشان می‌دهد.

سبد خرید